סרן באואר משה מונדק

בשואה

בימי מלחמת-העולם השנייה נמלט מהנאצים שפלשו לעירו, נתגלגל לתורכיסטן והתנדב לצבא האדום, אבל כאזרח פולני לשעבר נדחתה בקשתו והוא הועבר לפלוגת-עבודה. אחרי גלגולים שונים עלה בידו לעבור לחיל-האוויר הפולני שהוקם בברית-המועצות. היה אחד היהודים המעטים שנשלח לבית-ספר לקצינים נווטים בצ'קלוב שברוסיה. אחרי סיימו את לימודיו שם השתתף כנווט-מטילן בכמה חזיתות ומערכות נגד הגרמנים. זכה באותות-הצטיינות ושמו צוין לשבח. התגאה ביהדותו וראה במלחמה נגד הגרמנים את ההכנה למלחמת-עמו לעצמאות בארצו. כתום המלחמה המשיך לשרת בחיל-האוויר הפולני בתור נווט-טייסת.

 תקומה

עם הכרזת האו"ם ובימי ההכנות למלחמת-הקוממיות דרש באופן גלוי ורשמי את שחרורו מן הצבא הפולני ורק אחרי מאמצים רבים ובהתערבותם האישית של אנשים רמי-מעלה עלה בידו להשתחרר. אולם לצערו לא הגיע לארץ אלא עם גמר הקרבות.

 

בשחקים

למרות גילו (שלא היה גיל-הגיוס) ואי-ידיעה מוחלטת של השפה העברית התנדב מייד לשירות-קבע בחיל-האוויר. מילא תפקידים שונים כנווט ועלה בסולם הדרגות והפיקוד. את עיקר פעולתו הקדיש להדרכת נווטים ובמספר חניכיו שגדל והלך מצא את סיפוקו המלא. שימש כמפקד בית-ספר לאימון נווטים. כל מפקדיו, פקודיו, חניכיו וחבריו העריצוהו וחיבבוהו
נפל במילוי תפקידו ביום כ' באדר ב' תשי"ד (25.3.1954)