סא"ל גרנית אריה לוליק

בשואה

ביוני 1941 ברחה המשפחה לכיוון פרצה מלחמת העולם השנייה ולאחר שלושה ימים החליטה המשפחה לברוח לז'יטומיר ליד טשקנט באוזבקיסטן. לאחר מכן המשיכו לקייב ומשם ברכבת לבצקלוב. שם הם שהו מספר שנים. התגוררו בחדר קטן בגודל 8 מ"ר בעליית הגג המרופדת קש. המצב הכלכלי היה בכי רע. מאוחר יותר עברו לגור בעיר קוקנד, ואכל לא היה והמצב היה קשה מאד. אבי המשפחה נפטר מספר שנים לפני המלחמה כך שהכל הנדודים והמחייה היום יומית, היתה בעצם השרדות ארוכת שנים. אריה ז"ל הוא הצעיר מכל האחים (סהכ אחות בכורה ושלושה אחים כולם ז"ל). בפברואר 44 חזרה המשפחה לפולין לעיר לבוב ומשם לקרקוב. כשלא מצאו עבודה, עברו לגור בוולבשיך ואבא עסק בהעברת סחורות. לאחר מספר חודשים עברו לגור בז'טץ בצכיה ושם אבא החל להבריח יהודים ב"בריחה" – הברחת יהודים ניצולים ממזרח אירופה לכיוון איטליה ולספינות מעפילים ולא"י. במהלך המלחמה אבי ז"ל הספיק להתגייס לצבא הסובייטי ושרת בשני תפקידים עיקריים: פיקוח על שבויים גרמנים ובניית שדות תעופה ע"ג מדשאות ושדות שטוחים, עבר הכשרה של מקלען אווירי במטוס תקיפה (דו מושבי) עם מקלע אחורי.

תקומה

בצ'כיה נפגש אבא עם טייסים אמריקאים שהגיעו עם בנות הברית והצטרף לקורס הטיס שהחל שם. הצטרפות לתיכון מקומי והשלמה מה של פער לימודי. התנדב ל"הגנה" באירופה ובעצם ל-"מוסד לעלייה ב'" – סייע נמצא מתאים להיות פרח טייס בקורס טייס בצ'כיה. סיים 3 שלבים מתוך 4 עד שהקורס בוטל.OLOMOUC CZECH REPUBLIC

אבא הגיע עם המשפחה במאי 48 לארץ. הם נסעו באוטובוס לפרג, משם טסו לוונציה ומשם באנייה "קמפידובלו" לא"י, היישר למעברה ביפו – אגרו – בנק. אבא הפסיק את קורס הטיס ורק מאוחר יותר השלים אותו בכפר סירקין.

בשחקים


עלייה לארץ לבד ב 1948 אחרי הקורס ההוא שלא הסתיים. התחלה מחדש של כל קורס טייס במסגרת חיל האוויר וסיום יולי 1950 – הקרוס הראשון שהחל והסתיים ב-סירקין. המשך שירות עד 1968 ויציאה לגימלאות. בדרך שירות במספר טייסות קרב. מעבר לתובלה. מפקד טייסת תעופה בבחא 8 במלחמת קדש 1956 . תפקידים במערך הבקרה האווירית וההדרכה. במלחמת ששת הימים היה בירושלים בבניני האומה – הקימו שם בור מרכזי של פיקוד המרכז. הוא היה קצין שיתוף קרקע  אוויר (קת"א). פיקוד על בסיס אל עריש בח"א 5 בסיני. יצא לגימלאות. במלחמת יום הכיפורים היה קת"א במפקדת האוגדה 49 יחד עם האלוף משה מוסה פלד בדרום רמת הגולן. לקראת 1980 לערך הועלה לדגרת סא"ל במיל. ושוחרר משירות מילואים פעיל.

 

לאחר השחרור  

 לא המשיך באזרחות בשום תפקיד שקשור לטיסה או סביב נושא הטיסה והטייס. פיתח קריירה חברה המייצרת בטון מוכן לתעשייה ולענף הבנייה.

אריה גרנית נפטר ב 2.4.1991, יהי זכרו ברוך